Waar moet je aan denken bij het effectief werven van sponsors en donateurs? Professionals uit het vak delen vijfentwintig tips met je.
- Probeer ook anderen in je droom te betrekken. Samen bereik je maar.
- Of het nu sponsors, donateurs, fondsen of vrijwilligers zijn, zorg dat je met passie en enthousiasme over je actie, project of organisatie kunt vertellen.
- Fondsenwerving en sponsoring kan slopend werk zijn. Zorg dat je goed voorbereid bent.
- Wees zorgvuldig in het bepalen van je doelgroep en werf per doelgroepsegment.
- Zorg voor een logische associatie met de personen of bedrijven die je gaat benaderen.
- Het doel waar je geld voor gaat vragen moet duidelijk zijn.
- Geven is emotie. Verplaats je in de emotie van de gever en zijn of haar motieven.
- Betrek je gevers met een aansprekend, maar vooral ook authentiek verhaal. Is je verhaal niet authentiek dan zullen sponsors en donateurs hier snel doorheen prikken.
- Je verzoek richting sponsors of donateurs moet relevant en concreet zijn.
- Denk goed na wat je aan de sponsor of donateur gaat vragen. Van de formulering kan veel afhangen.
- Sponsors en donateur moeten een waarde met je delen. Ga na welke gemeenschappelijke waarde de sponsors en donateurs met je project verbindt.
- Zorg voor urgentie en maak duidelijk waarom ze juist nu moeten doneren of sponsoren.
- Denk aan de lange termijn, dit levert voor alle betrokkenen de meeste toegevoegde waarde op.
- Doe je propositie niet in de uitverkoop en ga uit van je eigen kracht. Je bent vaak meer waard dan je zelf denkt.
- De waarde van je aanbod is de belangrijkste factor voor het bepalen van de verkoopprijs van je propositie.
- Vergeet bij het bepalen van de sponsoring of donatiebedragen niet de kosten die je zelf moet maken door te berekenen. Bestaat de campagne ook uit bijvoorbeeld een bedankbriefje? Vergeet dan niet deze portokosten in je calculatie mee te nemen. Wees hierin zorgvuldig.
- Persoonlijk contact is de sleutel to succes. Betrek hier bij voorkeur ook de directie en bestuur bij.
- Als je geen toegang hebt tot een potentiële grote sponsor of donateur, zoek dan iemand die dat wel heeft, en vraag om een persoonlijk contact.
- Verdiep je in de sponsor of donateur die je gaat benaderen en verplaats je in hun situatie en denk met hun mee.
- Overtuigingskracht is een belangrijke factor in het beslissingsproces.
- Door ervoor te zorgen dat doneren leuk is zorg je voor extra binding met je donateurs.
- Zorg voor een spreekwoordelijk steentje in het water. Begin eerst de doelgroep te benaderend die je zelf direct kent, hierna de doelgroep die je doelgroep kent, etc.
- Creëer een community en wij gevoel voor, tijdens en na de fondsenwervingscampagne.
- Affiniteit is belangrijk voor je sponsors of donateurs! Nodig ze uit, geef ze een kijkje achter de schermen en vertel je verhaal. Zo bouw je aan een relatie en betrokkenheid.
- Bouw verder aan de relatie met de sponsor of donateur, ook als ze al geld hebben gegeven, of in eerste instantie niet bereid zijn een donatie te verstrekken of te sponsoren.